Vincent belde. Ietwat gejaagd vroeg hij of er feeds moesten worden ingelezen en of ik me ervan bewust was dat de bouw van het front-end alleen op basis van gestructureerde psd’s zou plaatsvinden? Ik hoorde het stilzwijgend aan en zei dat ik hem over tien minuten zou terugbellen. Als de wiedeweerga zocht ik vervolgens contact met Stan, een tech-savvy genius, die me in no-time bijpraatte, zodat ik de juiste antwoorden op de gestelde vragen had en het digitale platform twee weken later operationeel kon zijn. Conform afspraak.
Op zo’n moment heb je even het idee dat je alles weet, tot een klant je diezelfde middag naar je mening vraagt over de Hangout on Air van Google+. ‘Gebruik jij ook time stamps om een doelgroep te activeren?’
Communicatie wordt steeds specifieker. Het opzuigen van zoveel mogelijk kennis is de nieuwe wetmatigheid in de marcom-wereld. Generalisten hebben het moeilijk en zullen het volgens mij steeds zwaarder krijgen. Mobile, SEO, online, dialogue, community building, elk onderdeel van communicatie kent zijn eigen eisenpakket. Je doet social er niet meer even bij. Voor marcom-managers is het in deze tijd de uitdaging om de juiste persoon met de juiste competentie te vinden.
Een manager vertoont steeds meer gelijkenis met een ziener. Hij moet precies weten welke kennis nodig is en hoe je die kennis inzet en deelt om de marketingdoelstellingen te bereiken. Dat is iets heel anders dan een themabureau inhuren voor een above-the-line campagne en een DM-bureau voor below-the-line activiteiten en het verband tussen die twee bewaken.
De fragmentatie van communicatie stelt ook bureaus voor essentiële vragen. Welk specialisme beschouw je als jouw niche? Op welk front voeg jij waarde toe? Een aantal organisaties heeft op deze vragen nog altijd geen overtuigend antwoord geformuleerd. Maar de tijd dringt, want nu we met z’n allen de diepte ingaan, zul je moeten weten waar je mee bezig bent en welke nieuwe samenwerkingsverbanden er nodig zijn om de actuele marcom-uitdagingen tot een goed einde te brengen.
Vooropgesteld, geen mens kan alles weten. Maar je kunt je dagelijks laten bijscholen door een netwerk op te bouwen waarin alle benodigde competenties zijn vertegenwoordigd. Dat op zichzelf is ook een specialisme: samenwerkingsverbanden aangaan met mensen die voorop lopen in hun vakgebied en die bereid zijn om hun kennis met jou te delen, waardoor jij jezelf weer kunt ontwikkelen. Deze vorm van vernieuwing beschouw ik ook als een constante; een perpetuum mobile.
Marcom-professionals zoeken voortdurend nieuwe verbindingen én regisseurs die alle fragmenten integreren en tot eenduidige boodschappen kunnen smeden. Dat vereist permanente aandacht en een snelle, open manier van werken. Want we razen voort. De snelheid waarmee merken op posts van klanten reageren is al bijna net zo belangrijk als de inhoud van het antwoord zelf.
Wie vertrouwt op zijn ervaring en de status van generalist verkiest, loopt de kans om in no-time te verdwalen in communicatieland. Mijn tip: wees zo gretig als je kunt. Kies een niche. Neem alle kennis tot je, maak je de materie eigen, creëer een tech-savvy netwerk en zorg dat je antwoorden krijgt op de vragen die je worden gesteld.