Er is al veel gezegd en geschreven over de nieuwe privacywetgeving de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) oftewel de Europese General Data Protection Regulation (GDPR). Al twee jaar weten we dat we het voor 25 mei voor elkaar moeten hebben. En toch is er een Facebook-schandaal voor nodig om ons wakker te schudden. Niets is menselijker helaas. Pas als het misgaat, zien we de ernst van een situatie in. En precies daarom ben ik juist heel blij met deze nieuwe privacywetgeving. Deze wet dwingt ons allemaal zorgvuldig stil te staan bij wat we aan het doen zijn. Hoe lastig het misschien ook is als bedrijf om oude gewoonten in te ruilen voor nieuwe, in dit geval betere gewoonten. Want dat is uiteindelijk wat het is als je het mij vraagt. Dat is wat deze wet van ons vraagt, vooral van ons marcom-professionals.
Respect
Deze nieuwe wet biedt wat mij betreft dé kans voor marcom-professionals om het goede voorbeeld te geven. Niet omdat je moet voldoen aan allerlei regeltjes of om die enorme boetes te voorkomen. Maar veel meer vanuit de kracht van waar het hier om gaat: namelijk respect hebben voor iemands privacy en eigendommen. Want is dat niet wat we allemaal willen? Jij toch ook? Als consument én als marcom-professional? Want wie wil (potentiële) klanten nou te pas en te onpas ongevraagd storen? Volgens mij wordt niemand daar blij van.
Sterke merken hebben een voorsprong
Respectvol omgaan met mensen is nog altijd de norm wat mij betreft. De norm voor sterke merken. De norm dat je niemand lastigvalt en vanzelfsprekend goed omgaat met andermans spullen, dus ook met andermans gegevens. Deze privacywet helpt ons merkenbouwers hierbij. Bij Van Santen Netwerk is het niet voor niets ons vertrekpunt als we met klanten online strategieën ontwikkelen.
Ik zou daarom het liefst alle marcommers willen oproepen vooral je voordeel te doen met deze nieuwe wet. Maak het verschil. Vergroot het uit. Laat je (potentiële) klanten zien dat je dit goed doet. Of liever nog, beter doet dan je concurrenten. Voor je het weet heb je er een USP bij waar je u tegen zegt. Misschien wel de waardevolste die je vandaag de dag kunt hebben, namelijk 'betrouwbaarheid'. Zeker als Europees merk dat ook buiten Europa verkoopt. Met de AVG in de rug, wordt het voor consumenten van over de hele wereld veel eenvoudiger gemaakt om zelf het kaf van het koren te scheiden. Het enige wat jij hoeft te doen, is ze daar een beetje bij te helpen.
Hoe fair is je deal?
Zie het verder vooral als een fair deal die je sluit met degene van wie je persoonlijke gegevens vraagt. Iedere keer als je persoonlijke gegevens van iemand verlangt, stel jezelf dan de vraag wanneer het een fair deal is in de ogen van de ander. Geef met andere woorden iets weg wat echt van waarde is voor de persoon in kwestie, want dan zijn mensen best bereid hun gegevens met je te delen.
Een mooi voorbeeld komt uit een onderzoek* waarin onderzocht werd hoe consumenten reageren als het gaat om privacy en hun bereidheid om persoonlijke gegevens te delen. In dit onderzoek werden consumenten bijvoorbeeld gevraagd of ze bereid waren hun spaar- en uitgavepatroon met een vliegtuigmaatschappij te delen. Niet verwonderlijk wilde slechts 4% die informatie wel delen. Pas toen ze gevraagd werden of ze die informatie wilden delen in ruil voor persoonlijke reistips gebaseerd op hun budget en persoonlijke voorkeuren, was 45% van de consumenten bereid hun gegevens te delen.
Onder de loep
Natuurlijk blijft het wel een uitdaging om aan alle regeltjes van deze wet te voldoen. Zeker nu je alles voor het eerst moet optuigen. Er komt van alles bij kijken. Om te beginnen moet je natuurlijk al je marcom-activiteiten onder de loep nemen. Denk aan je mailinglijsten, je website-formulieren, privacy statement, disclaimer, algemene voorwaarden, je online targeting, social media advertising, etc. Daarnaast doe je er goed aan als je hulp inschakelt. Intern dan wel extern. Hulp op het juridische en het technische vlak, bijvoorbeeld om e.e.a. intern goed vast te leggen, transparant te maken en te beveiligen. Gelukkig heb je nog zo’n anderhalve maand de tijd, mocht je niet allang begonnen zijn.
Gezond verstand
En dan? Dan komt het vooral aan op gezond verstand denk ik wil je voldoen aan de regels van deze wet. Het belangrijkste is om jezelf als marcom-professional steeds opnieuw wat vragen te stellen zodra je iemand vraagt zijn gegevens bij je achter te laten. Vragen als:
- Weet de betrokkene al dat ik zijn gegevens hiervoor gebruik?
- Heeft de betrokkene hier actief toestemming voor gegeven?
- Begrijpt de betrokkene ons of heeft hij ons toen wel goed begrepen?
- Kunnen we aantonen wanneer de betrokkene ons waarvoor toestemming heeft gegeven?
- Kan de betrokkene zijn toestemming per actie beheren en weer intrekken?
- Weten we wat we moeten doen om zijn gegevens te beschermen en doen we dat ook?
- Weten we wat we moeten doen als er toch iets (dreigt) mis te gaan met de veiligheid van zijn gegevens?
Kun je overal 'ja' op antwoorden, dan ben je goed bezig. De enigen die zich dán nog zorgen moeten maken, zijn de bedrijven die stiekem allang wisten dat ze er heel andere normen en waarden op nahielden.
Direct aan de slag? Lees dit artikel voor een uitgebreid stappenplan of dit blog met meer juridische details rondom deze nieuwe privacywet.
* Rapp UK